Kőbe dermedve illeszkedik a szikra |
Harmóniakert |
Copyright © Mező Tibor, 2007 Minden jog fenntartva |
Kezdőlap |
Opus |
Szótagtár és Szótár |
Szolgáltatás |
Áprily Lajos Márciusa A Március c. költemény vitatott metrumának alkotáslélektani vizsgálata
Ritkán fordul elő, hogy egy költeményben a saját verselésére tesz utalást a költő, mégis különös gonddal szemléljük ezeket a szép pillanatokat. ,,Mondd, van-e ott haza még, ahol értik e hexametert is?” (Radnóti Miklós: Hetedik ecloga); ,,Aranypor mállik az éj válláról | s szemközt a sarkon a cégtábláról | furcsán szökken a pentameter-sor elő: | «Tóth Gyula bádogos és vízvezeték-szerelő»” (Weöres Sándor: Az éjszaka csodái); ,,Zeng a picinyke | szénfejü cinke | víg dithyrambusa: dactilusok.” (Áprily Lajos: Március) Radnóti Miklós hexametere és Weöres Sándor pentameter sora nem, de Áprily Lajos daktilusai vitára adtak alkalmat. Egy akadémiai vitában a daktilus mellett jambust értelmeztek a versben, Szuromi Lajos A szimultán verselés c. munkájában pedig szimultán anapesztust: ,,Áprily Márciusa – a költő versbeli vallomása ellenére – anapesztikus, szimultán.”(1) A helyes metrum megállapítása vezérel, amikor az alkotás folyamata felől közelítek ehhez a vershez. A Március előzménye a Tavaszodik c. költemény volt, amint erről maga Áprily Lajos vall.(2) A Tavaszodikból kihagyott strófa mintájára épült fel a Március. Így a Tavaszodik metruma ugyanaz kell legyen, mint a Márciusé:
Sáncban a hóviz | könnyü hajót visz, | füstöl a fényben a barna tető. - o o | - - || - o o | - - || - o o | - o o | - o o | - Messze határba | indul az árva, | lenge madárka : billegető. - o o | - o || - o o | - o || - o o | - o | - o o | -
Titkon a Bükkben | moccan a rügyben | – mint csibe héjban – kandin a lomb, - o o | - - || - o o | - - || - o o | - - | - o o | - s mintha a róna | kedve dalolna, | úgy muzsikál, muzsikál a kolomp. - o o | - o || - o o | - o || - o o | - o o | - o o | -
Indulok. Értem. | Jól tudom: értem, | értem üzenget a zsenge határ: - o o | - - || - o o | - o || - o o | - o o | - o o | - ,,Szíved, a bomlott, | ócska kolompot | hozd ide, hozd ide, hozd ide már!” - o o | - - || - o o | - - || - o o | - o o | - o o | - [ A Magvető Kiadó szövegkiadását vettem alapul.(3)]
A Március és a Tavaszodik metrikai rokonságának szemléltetése miatt a Tavaszodik verssorait a keresztrímhez igazítottam, miként a Balassi-strófa esetén is eljárnak némely kiadók, ezáltal a két verslábas páros rímű sor párok belső rímessé változnak, az eredeti változatban található sorvégek helyeit pedig megjelöltem. Az összehasonlításból kitűnik, hogy a Március második strófájának verssorai metrikailag teljesen megegyezők a Tavaszodik verssoraival:
Régi, kiszáradt | tó vize árad, | néma kutakban a víz kibuzog. - o o | - - || - o o | - - || - o o | - o o | - o o | - Zeng a picinyke | szénfejü cinke | víg dithyrambusa: dactilusok. - o o | - o || - o o | - o || - o o | - o o | - o o | -
Wass Albert imitálta Áprily Lajos Március c. költeményét a Tél c. versében,(4) nála azonban csupán az utolsó strófa verselése egyező a Mesterével, egy verslábhiba kivételével:
Mélyen a völgyben, | Fűzfa berekben, | Néha titokban zörren a szél, - o o | - - || - o o | - - || - o o | - - | - o o | - S fent a magasban | Pára alakban | Halkan suhanó szellem: a Tél. - o o | - - || - o o | - - || - - | o o - | - o o | -
Áprily Lajos Márciusának metrumát igyekeztem hűen követni a Téli március c. versemnek a megalkotása során. Ez azért sikerülhetett, mert a nyolcad feles daktilusi metrumban sor enjambement-t alkalmaztam a belső rímek helyén, miként ezt tette Áprily Lajos is, és a legelső sor névelője csupáncsak előhang lett [a sor-enjambement jele: ,,|||”]:
A hold csupa hó, csupa |egyszeri furcsa|vonal, delejes fény ég tetején. o | - o o |- o o | - o o | - o o ||| - o o |- - | - o o |- Míg vele éltem, |becstelen, éhen |jártam: a sors vezetett szekerén. - o o | - - || - o o | - - | - o o | - o o |- o o |-
Bújtam uborka | közé, leborulva |az éjjeli őr fenyitéseitől. - o o | - o o ||| - o o|- o o ||| - o o| - o o|- o o|- Hittem a szóban, |dactilusokban, | Jézus üzent az erényeiről. - o o | - - || - o o | - - || - o o| - o o | - o o|-
Kétszer váltam, |amíg kitaláltam, |hogy hova rejt az igaz szerelem. - - | - o o ||| - o o| - - || - o o |- o o|- o o | - Tűrni tanulj meg – |hangzik az ének, | hőn igazít egy gerjedelem. - o o | - - || - o o | - - || - o o|- - | - o o|-
Béke hozónak |vélt szava jósnak, |s útmutatóim a klasszikusok. - o o |- - || - o o | - - || - o o |- o o |- o o|- Boldogságot |hozz ide – látod: | a téli világban dactilusok. - - | - - | - o o |- o o ||| - o o |- -|- o o|-
[A költemény elektronikus szövegkiadása:
Áprily Lajos Március c. versének metruma mindezek alapján véleményem szerint nyolcad feles daktilus:
A nap tüze, látod, | a fürge diákot | a hegyre kicsalta: a csúcsra kiállt. o | - o o | - o o ||| - o o | - o o ||| - o o | - o o | - o o | - Csengve, nevetve | kibuggyan a kedve | s egy ős evoét a fénybe kiált. - o o | - o o ||| - o o | - o o ||| - o o | - o | - o o | -
Régi, kiszáradt | tó vize árad, | néma kutakban a víz kibuzog. - o o | - - || - o o | - - || - o o | - o o | - o o | - Zeng a picinyke | szénfejü cinke | víg dithyrambusa: dactilusok. - o o | - o || - o o | - o || - o o | - o o | - o o | -
Selymit a barka | már kitakarta, | sárga virágját bontja a som. - o o | - o || - o o | - o || - o o | - - | - o o | - Fut, fut az áram | a déli sugárban | s hökken a hó a hideg havason. - o o | - o o ||| - o o | - - || - o o | - o o | - o o | -
Barna patakja | napra kacagva | a lomha Marosba csengve siet. - o o | - o || - o o | - o o ||| - o o | - o | - o o | -
Zeng a csatorna, | zeng a hegy orma, | s zeng – ugye zeng, ugye zeng a szived? - o o | - o || - o o | - o || - o o | - o o | - o o | -
[A Magvető Kiadó szövegkiadását vettem alapul.(5)]
Láthatjuk, hogy a Tavaszodikban nem elemezhető az első verssorban előhang vagy ütemelőző, ám a lényeg a Márciusban is változatlan: a harmadik sorok mindig rímmel zárnak, és zárt sort adnak. (Áprily Lajos fogalmazása segítségével idézem fel e gondolatot, mert metrikai érdekeltségű a sor egész megválasztása miatt, ugyanakkor mutatja, hogy a költőnk igénye a verselésre természetes, tudatos és helyes.(6)) A Márciushoz képest metrikailag zártak a Tavaszodik páros rímű sorpárai is, így a Tavaszodikban mind a 18 verssor metrikai egész is. A költő a Márciusban annyiban lazított a versformán, hogy a metrikában csupán a nyolcad feles soreszményhez igazodott. Ezért találunk a részleges, ill. a nem teljesen zárt sorokban metrikai enjambement-t, ami alól csak a második strófa kivétel. Áprily Lajos monográfusa, Csép Ibolya helyesen daktilusokat állapít meg a Márciussal kapcsolatban.(7) Az egyértelmű daktilizáláshoz ütemelőzők közbeiktatását kívánja meg Péterffy László,(8) Hegedűs Géza,(9) Szepes Erika és Szerdahelyi István,(10) mert a metrumot a versszakok hat soros sorváltozatából próbálják feltárni, amely az egy sor – egy metrum elve szerint az általános költői gyakorlatnak megfelel ugyan, de ez a vers ez alól kivételt képez, hogyha csupán a végleges szövegformára vagyunk tekintettel. Szepes Erika a Március páros rímű sorpáraiban – főként a második versszak alapján – adóniszi kólonokat lát, ugyanakkor rendszerező munkájában a vers joggal illeszthető a Játék a daktilussal: egyéni daktilikus sorok c. fejezetbe is, mint ún. ,,álarcos” ritmusú költemény.(11) A jambikus hangzás felidézése céljából idemásolom Wass Albert Március c. versét:
Süvölt a szél, | búsan beszél, | és annyi fáradt kismadár o - | o - || - - | o - || - - | o - | - - | o - kopasz fenyőn, | erdőn, mezőn | hideg, fagyos halálra vár. o - | o - || - - | o - || o - | o - | o - | o -
A kis patak | még nem fakad | vidám kacajra nélküled. o - | o - || - - | o - || o - | o - | o - | o - Jer már, tavasz, | oh, hol maradsz! | Jer már, tisztítsd meg lelkemet!(12) - - | o - || - - | o - || - - | - - | - - | o -
Mező Tibor
|